17+1 největších chyb při blogování

17+1 největších chyb při blogování

Chybami se člověk učí. To je naprostá pravda, navíc když zkouší něco nového, tak těch chyb je o to více. Je však dobré se podívat na lidí, kteří už přede mnou šli tou stejnou cestu a neopakovat jejich chyby, které si už prošli. Rychleji tak můžeme dojít k vytouženému cíli. V tomto článku a videu se s vámi podělím o 17+1 chyb, které jsem na začátku blogování udělal sám nebo mne na ně upozornili úspěšní blogeři.

1. Vlastně ani nemám blog na svém webu

Je to sice kuriózní, ale většina webů nemá blog, kde vkládají užitečný, aktuální obsah a tím přivádí nové potenciální zákazníky na svůj web. Podle mne je blog z dlouhodobého hlediska nejlepším získávačem návštěvnosti na web vůbec. Zjistěte, co vše vám blogování přinese na webu www.jakblogovat.cz, založte si svůj blog a začněte na něm publikovat.

2. Blog není na našem webu, ale jinde

Už jsem na toto téma psal minule v článku Jak a kde si založit blog, že nejlepším místem pro blog je přímo náš web. Blogovat se dá na různých místech na internetu, od sociálních sítí, přes blogové platformy po zpravodajské portály, ale tím nejlepším místem je blog na našem webu, protože ten patří nám, nemusíme tedy podléhat podmínkám a omezením někoho jiného a hlavně my potřebujeme dostat návštěvnost na náš web a ne na cizí. K čemu by nám pak bylo to blogování, když by neplnilo svůj hlavní cíl.

3. Blog se nedrží jednoho tématu

Nejúspěšnější blogy se točí kolem jednoho tématu, jedné oblasti. Často to blogery svádí hlavně u osobních blogů, že píšou na různá témata, podle aktuální nálady, ale takové blogování je spíše pro zábavu, nejde dělat s cílem vydělávat, díky blogu nebo se prosadit v určité oblasti. Lidé i vyhledávače mají rády, když na blogu najdou příspěvky z jednoho oboru a bloger si tak lépe buduje jméno právě ve spojení s daným oborem.

4. Kopírování

Prosím nikdy nic nekopírujte na svůj blog, protože když zkopírujete, klidně i s povolením autora, na svůj blog úžasný článek nebo jenom odstavec odjinud, tak obrovsky uškodíte především sobě.

Nejenže kopírování bez souhlasu autora je porušení autorských práv, když se na to přijde, tak to bude velice trapná situace. A je tady někdo, kdo na to přijde vždy a tím je vyhledávač Google, který skenuje všechny weby a ví, co na nich je. Pokud tedy najde stejný odstavec textu na dvou webech nebo i na dvou stránkách jednoho webu, tak porovnává to, kde byl tento text dříve a tu druhou stránku ve vyhledávání penalizuje a posouvá vzad. A přijít kvůli kopírování o návštěvnost z Googlu není pro blogera příznivé.

5. Blog jsou jen články

Text na blogu je pořád základ, to ano, ale dnešní blogy už jsou multimediální. Můžeme tedy zde najít různé formáty jako je video či audio podcast. Pokud neradi píšete, tak existují i jiné možnosti, jak blogovat a o tom najdete více zde.

6. (Ne)pravidelné publikování

Pravidelně publikovat bývá často boj a když se na svých školeních ptám, kdo bloguje a pak kdo bloguje pravidelně, tak to bývá obrovský rozdíl. A já sám s tou pravidelností, taky bojuji. Co jsem však zjistil, že pravidelnost je velmi důležitá, když s blogováním začínáme, ten první rok, než se dostaneme trochu do podvědomí lidí i vyhledávačů. Když už máme vybudované publikum, které nás sleduje, tak intenzita příspěvků může být nižší, ne tak pravidelná. Ale vždy bychom měli na blogu publikovat alespoň jeden příspěvěk měsíčně.

7. Kvalita vs. kvantita

Mnoho to souvisí s tou pravidelností. Občas se snížíme k tomu, právě z důvodu pravidelného publikování, že naše příspěvky nebudou obsahově hodnotné, kvalitní, ale prostě bude jich více. Čtenáři blogu však rychle odhalí, že jim nic moc ty příspěvky nepřináší a pak se nebudou vracet na náš blog. To samozřejmě nechceme.

Mnohdy to někteří přeženou s intenzitou blogování, mnozí lidé nebudou stíhat číst 3 příspěvky týdně na blogu. V některých oblastech a tématech ano, ale ve většině ne. Proto si nastavte svůj rytmus, který vám bude vyhovovat i vašim čtenářům. A zaměřte se spíše na kvalitní obsah pro ně, než tu kvantitu.

8. Málo připravených témat

Je lepší mít vždy připravené 2-3 příspěvky na blog dopředu. Nemyslím jen témata příspěvků, ale prostě mít je hotové, napsané, natočené. V takovém případě totiž nebudeme pod tlakem, když máme publikovat nový příspěvek a teprve začneme uvažovat nad tím “o čem bude a co bych tam dal”. Vím, že někteří lidé pracují rádi pod tlakem, ale na blogu ten tlak jde poznat v horší kvalitě.

9. Blog hned začne fungovat

Je to velký omyl, pokud si myslíte, že publikujete 5 článků a přitáhnete obrovskou návštěvnost na svůj web, lidé vám začnou psát a zajímat se o vaše produkty a služby. Bohužel ne. Blogování má největší efekt dlouhodobě. Pokud budeme publikovat jednou měsíčně, tak zhruba za rok začneme pozorovat výsledky. Urychlit se to dá tím, že budeme publikovat častěji, např. jednou týdně nebo taky, že zapracujeme na propagaci jednotlivých blogových příspěvků.

10. Propagace, propagace, propagace

Slabá propagace je jedna z nejčastějších chyb, kterou uvádí mnoho top blogerů. Vždy když publikujeme nový blogový příspěvek, tak je důležité ho zpropagovat přes další marketingové kanály. Některé zdroje uvádějí, že prvních 24hodin po zveřejnění je nejdůležitějších.

Určitě využíváte další sociální sítě, takže napíšete příspěvek na Facebook a připojíte odkaz na blogový příspěvek. Pokud máme k příspěvku video, tak jej zveřejníme na YouTube a do popisku přidáme odkaz i na blogový příspěvek. Využíváte-li další sociální sítě, tak všude připojte odkaz na aktuální příspěvek na blogu. A budejete-li si databázi emailů, tak rozešlete newsletter také s odkazem na příspěvek blogu.

Pamatujte si, že tvorba příspěvku na blog je 50% procent práce a ta druhá půlka je propagace!

11. Blog je neosobní, neautentický

Když máme osobní blog a na něm neosobní styl, tak je to velká chyba, ale je to tak i u firemního blogu. Vždy do blogování potřebujeme dát kus sebe, dát mu tvář, určitou identitu a i na firemním blogu můžeme být trochu osobnější. To totiž dodá blogu tu šťávu a autenticitu, přeci vaši čtenáři nejsou vědečtí pracovníci, abyste museli psát spoustu cizích slov a frází a bez emocí jako bakalářskou práci. Na blogu je potřeba vědět pro koho píšete a psát přirozeně tím stylem a slovy, kterému vaši čtenáři budou rozumět.

12. Nevím pro koho píšu, bloguju

Vždy již při zakládání blogu byste měli vědět, pro koho vlastně chcete blogovat a vytvářet obsahové příspěvky, koho chcete zaujmout a přivést přes blog na svůj web. Pokud ve svém byznyse víte, kdo jsou vaši cíloví zákazníci, vaše cílová skupina, tak máte výhodu, protože zde to bude ta stejná a je potřeba si k ní zodpovědět jen pár otázek navíc. A pokud ještě nevíte kdo je vaše cílovka, tak si ji konkrétně specifikujte. K tomu blogování byste pak k ní měli vědět:

  • co ji trápí v souvislosti s vaší oblastí
  • jaké hledá řešení a co by ji mohlo pomoci z vaší oblasti
  • co zadává do googlu, když hledá něco ve spojitosti s vašim oborem

Když budete znát tyto odpovědi, tak se vám daleko jednodušeji bude tvořit seznam témat pro blog a budete vědět o čem blogovat. Není nic horšího na blogu než psát jen tak články, které nikoho nezajímají a nebo přivádět na svůj web skupinu návštěvníků o které vlastně ani nemáme zájem, to jsou pak vyhozené peníze za marketing.

13. Příspěvky jsou moc produktové a prodejní

S tímto se setkávám velmi často. Nejspíše jde o to, že jsme zaslechli, jak je super zřídit si firemní, podnikatelský blog a začít na něm psát články, že to je skvělý marketing, díky kterému získáme nové zákazníky přes internet. No a když jde o získávání zákazníků, tak je logické, že bychom měli začít psát o svých produktech, jaké mají úžasné vlastnosti. No a prostě blog zapráskáme prodejními texty. Takto to na blogu ale nefunguje.

První část tvrzení je pravdivá, ale ta druhá ne. Tak jako u jiných částí obsahového marketingu, jako je email marketing, sociální sítě a právě i blog marketing, tak vždy platí, že z 80% je potřeba poskytovat užitečný obsah a z 20% prodávat. Na blogu to může vypadat tak, že publikujete článek s užitečnými tipy z určité oblasti a v článku se zmíníte, že pokud by potřebovali pomoct s aplikací těch tipů, tak nabízíte určité své služby, které jim s tím pomohou.

Dám vám příklad. U sebe na blogu jsem publikoval příspěvek s názvem Co umí eshop, který prodává, kde jsou tipy a základní předpoklady, které by každý úspěšný eshop měl aplikovat, což určitě zajímá lidi, kteří mají nebo chtějí mít svůj eshop. No a ke konci článku jsem se zmínil, že pokud hledají řešení a někoho, kdo jim eshop může vytvořit, tak můžou oslovit můj tým Webu s úsměvem, který jim s tím pomůže a vložil jsem zde odkaz na prodejní stránku ohledně tvorby eshopů. Blogový příspěvek tedy není prodejní, ale pak dále odkazuje na prodejní či produktové stránky.

Samozřejmě, pokud máte nějakou úžasnou novinku v produktech nebo rozjíždíte nový projekt, tak o tom můžete na blogu říct, to je v pořádku, pokud všechny příspěvky nebudou takové, ale budete se řídit tím pravidlem 80% s užitečným obsahem a 20% prodejních, produktových.

S touto chybou souvisí ještě jedna chyba, kterou udělal, jak říká, na začátku svého blogování Josef Řezníček zakladatel agentury Včeliště zabývající se obsahovým marketingem:

Nepoužívání výzev k akci

Josef Řezníček

„Mou největší chybou v začátcích blogování bylo nepoužívání výzev k akci. Šlo o psaní bez jasného cíle pro čtenáře. Dnes si při blogování na Včelišti i jinde vždy stanovuji akci, kterou chci, aby každý při čtení článku provedl. Může to být přechod na jinou podstránku, stažení, přihlášení, nákup, nebo třeba zanechání komentáře, ale vždy tam něco je, každý blogový příspěvek obsahuje další krok, ať už prodejní nebo neprodejní. Návštěvník pak nemusí přemýšlet, co na konci textu, potom co si ho přečetl, udělat. To je při cíleném blogování, především v promyšleném obsahovém marketingu, strašně důležité.“
Josef Řezníček, Včeliště

14. (Ne)optimalizujeme blogové příspěvky pro vyhledávače

Při blogování jsou důležitým marketingovým kanálem vyhledávače, které ukládají odkazy na naše blogové příspěvky k sobě a pak je zobrazují ve vyhledávání. A byla by škoda, kdybyste u svého blogu a příspěvků na něm nenastavili alespoň základní optimalizaci, nebo-li SEO nastavení pro vyhledávače.

Já nejsem zastáncem nějakých velkých SEO analýz a těchto věcí, protože vím, že když budu dodržovat základní pravidla a vytvářet příspěvky na blog s tématy, které zajímají mou cílovou skupinu, tak je to OK. Pokud chcete vědět více o SEO nastavení, tak si pusťte toto video s návodem.

15. Grafika blogu je příliš výrazná

Víte proč lidé chodí na blogy? Ano je to kvůli obsahu a informacím, které si tam chtějí přečíst nebo zhlédnout na videu. Proto jim to nekomplikujme složitou a příliš výraznou grafikou, která tahá oči. Zvolme střídmou, minimalistickou grafiku, která jen doplní ten obsah, udělá ho krásnější, ale neodvede od něj pozornost. Proto černé písmo na bílem pozadí je standard na který jsou lidé zvyklí a který se osvědčil.

Stejně to je i u fontu písma. Nedělejme zbytečné experimenty a pro text zvolte klasický bezpatkový font písma jako je Arial nebo Open Sans. Pokud přesto trváte na něčem odlišném, tak u nadpisů můžete zvolit jiný font písma, vždy však dbejte na to, aby byl dobře a rychle čitelný.

16. Blog není responzivní

Dnes čím dál častěji si prohlížíme weby a čteme na internetu na svých mobilních zařízeních. A podle statistik se tento trend pořád zvyšuje. Proto je důležité dbát na to, aby i náš blog byl responzivní, tedy se přizpůsobil mobilnímu telefonu a dobře se četl i tam.

Vyzkoušejte si sami na webu http://www.responsimulator.com zadat adresu svého blogu a blogového příspěvku a podívat se, jestli se vše zobrazuje správně. Případně zde otestovat stránky Googlem https://search.google.com/test/mobile-friendly

17. Nezaměřuji se na to efektivní při blogování

Při blogování se dá vymyslet milión jedna věcí, které můžete dělat. Bohužel vše stojí moc času, proto je potřeba najít si efektivní systém pro blogování, abyste nedělali věci, které nefungují nebo budou mít minimální přínos.

Abyste si takový systém udělali, tak potřebujete testovat a obkoukávat techniky úspěšných blogerů ze světa. A to taky stojí hromadu času. Proto pokud si jej chcete ušetřit, tak já už jsem ten čas do toho investoval a vytvořil efektivní systém jak blogovat, který jsem natočil na videa s detailními postupy od toho jak upravit texty, natočit video, založit si profily na sociálních sítích a YouTube až po podrobný postup, kde, co a jak publikovat, jaké popisky k tomu vložit, aby vše mělo ten správný přínos a efekt. Vy tento postup Jak blogovat můžete získat zde a ušetřit si tak desítky hodin času.

Případně si můžete pustit videa k publikování zdarma zde.

Audio verze:

Jsem online tvůrce s úsměvem :) Pomáhám podnikatelům stát se v jejich oboru superhrdiny na internetu a to díky webu a online marketingu. Snažím se jim ukázat, jak žít a podnikat s úsměvem (nejen) díky internetu :) Jsem tvůrce WEBů s úsměvem a zároveň učím podnikatele, jak si udělat web a z webu svého obchodníka a být úspěšnými v internetovém světě. Jsem také součástí firmy Davida Kirše, který je jeden z TOP online marketerů v ČR.

CHCETE DALŠÍ TIPY Z MÉHO BLOGU?

Nechte mi zde svůj email a jakmile budu mít něco zajímavého, tak vám pošlu zprávu.

CHCI TY NEJLEPŠÍ INFORMACE
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Osobní údaje zpracováváme podle těchto zásad.