Blog nejsou jen textové články - 3 formáty blogu - Daniel Križák

Blog nejsou jen textové články – 3 formáty blogu

Blogování je čím dál populárnější v podnikání, protože takový blog dokáže přivést návštěvníky na náš web, přitáhnout pozornost, budovat naši značku či jméno a získat nové zakázky či objednávky.

Možná už i vy jste o blogování uvažovali, ale třeba vás brzdí syndrom bílé stránky. Prostě nedokážete si sednout a začít psát něco kloudného ze své oblasti, ať už proto, že na psaní nemáte čas nebo vás třeba nebaví. Naštěstí existují i další možnosti a formáty blogu, takže jde to i bez psaní.

V tomto článku a videu vám chci ukázat 3 možnosti, 3 různé formáty, které blog může mít a které můžete využít jednotlivě nebo tu největší sílu má jejich kombinace. O tom všem vám nyní povím více.

 

Každý jsme jiní. Někdo raději na internetu čte, někdo raději poslouchá a někdo se raději kouká, když hledá informace. Proto můžeme obsah najít ve formě textu, audia a čím dál oblíbenějšího videa. A toto jsou 3 formáty, které můžeme využít při blogování. Dokonce i blogy, které využívají určitý formát se podle toho formátu nazývají. Klasicky textové jsou blogy, pokud publikujeme audio, tak to nazýváme audio podcast a pokud natáčíme a publikujeme videa, tak máme tzv. vlog. Samozřejmě, pokud používáme pojem blog, tak pod něj můžeme zahrnout všechny tyto formáty a můžeme je různě kombinovat.

Jak už jsem říkal na začátku, tak se můžete zaměřit pouze na jeden ten formát, což je velmi moderní. Např. když se koukneme na dnešní YouTubery, tak to jsou vlogeři. Jejich primární formát je video a ty další formáty využívají minimálně nebo vůbec. Tady je však potřeba uvědomit si, co je cílem publikování a kde je náš zdroj příjmů. YouTubeři publikují videa, protože jejich cíl je mít velkou sledovanost, protože jejich zdroj příjmu jsou reklamy v těch videích, případně firmy, které si zaplatily propagaci v jejich videu. Jenže pokud máme firmu nebo své podnikání, tak zdroj příjmů je z prodeje našich produktů či služeb, takže nechceme cizí reklamu ve videích, ale potřebujeme prodat naše věci, které prodáváme na našem webu. Tedy nejspíše cílem našeho publikování bude přivést potenciální zákazníky na náš web.

Pro náš web je tedy neideálnější, když na webu budeme mít blog a na tom blogu budeme publikovat obsah ve všech 3 formátech, protože nám to umožní dále ten blog sdílet na tzv. marketingových kanálech, které jsou určené jen pro určitý formát. Například právě video na tolik oblíbeném YouTube, kde by jsme s textem neměli šanci a ani by to nešlo. Ukažme si, jaké možnosti má který formát a jak jednoduše zpracovat obsah do více formátů.

Textový blog

Text je tím základním formátem. Většina včetně mne, když začíná s blogem, tak je právě text ideálním formátem a hlavně nejednodušším. Ale chápu všechny ty, pro které je psaní textu pomalé a raději své myšlenky a informace říkají než píšou. Pro ty mám možnosti dále. Je však zde jedno důležité upozornění. Váš obsah by měl být vždy právě i v textové podobě, protože text je stále nejčitelnější pro roboty vyhledávačů. To znamená, že pokud budete publikovat video či audio a chcete se dostat do vyhledávání Google, Seznamu a dalších, tak je potřeba mít i text, jinak si obsah vyhledávače u vás nepřečtou a do toho vyhledávání vás nemůžou umístit, protože neví, co přesně ve videu či audiu říkáte.

Pokud je pro vás nejpřirozenější psaní textu, tak určitě si vždy nejprve napište svůj blogový příspěvek, ale i tak jsou pro vás otevřené další formáty. Pokud chcete text dostat do formátu audia, tak stačí vzít svůj mobilní telefon, zapnout na něm aplikaci diktafon a začít poutavě číst napsaný text. A celý článek takto nahrát. No a když nyní vytvoříte prezentaci k článku ať už v PowerPointu, či jiném nástroji pro tvorbu prezentací, tak pak si spustíte program, který umí nahrávat obrazovku počítače (např. Loom), spustíte si nahrané audio a do toho si nahrajete prezentaci. Tím vám ve spojení prezentace a audia vznikne i video. Nemusíte se tedy ani bát videa, protože není potřeba si hned stoupnout před kameru, ale i tak získat tento formát. Myslím si však, že stejně po čase začnete koketovat s myšlenkou stoupnout si před tu kameru, což je určitě správný směr.

Audio podcast

Nejspíše už jste pochopili z předchozí části, že vytvořit audio nahrávku nemusí být nic složitého. Stačí mít telefon s diktafonem. Pokud tedy raději mluvíte než píšete, tak si prostě zapněte na telefonu diktafon a nahrejte svůj hlas, svůj audio podcast. Nebojte se ani toho, že takové audio nebudete mít v té textové formě, protože do ní to jednoduše můžete přepsat nebo si někoho najít na přepisování audia do podoby článku (klidně mi napište, můžu vám někoho doporučit). Video pak uděláte stejným způsobem, jako jsem popisoval před chvíli.

Podcasty nejvíce lidi poslouchají přes své mobilní telefony třeba když řídí auto nebo když někam jdou, tak si jej pustí do sluchátek. Existují různé portály, přes které se dají šířit audio podcasty, já bych vám doporučil u nás nejpoužívanější s názvem SoundCloud, kde si můžete založit svůj profil, jako já zde. A pak pro skupinu příznivců Applu je velká podcastová platforma iTunes, kde můžete vysílat své audio a kde se dá zřídit podcast podobný tomu mému zde.

Video blog – vlog

No a tím třetím, dnes nejoblíbenějším formátem je jednoznačně video. Pro vás dobrou zprávou je, že většina má z něj strach, bojí se postavit před kameru. Vy už nyní víte, že video lze udělat i jinak, stačí když budete mít audio nahrávku a k ní nahrajete prezentaci. Samozřejmě je fajn trénovat svůj hlas, abychom na nahrávce nebyli jako uspávač hadů, ale mělo to rytmus. Pro vás a váš byznys to však bude obrovská konkurenční výhoda, pokud začnete s videi, alespoň nejprve formou prezentací. Časem pak můžete zkusit trénovat přímo i před kamerou. Já to třeba dělám tak, že začátek nahraji na kameru a zbytek videa je už prezentace s audiem.

Je však možné, že se cítíte rovnou na kameru, potom můžete hned natáčet videa takto. Video jednoduše pak uložíte ve formátu mp3 a máte i audio. No a už stačí jen přepis do textové formy.

Video samotné vám totiž zajistí místo na 2. nejnavštěvovanějších stránkách na světě, na YouTube. A jsem přesvědčen, že i tam je mnoho vašich potenciálních zákazníků, tak by bylo škoda tam chybět.

Řekli jsme si teď o všech 3 formátech obsahu, odkázal jsem vás na portály, přes které se dá daný formát sdílet. Nyní je však potřeba vše spojit na blogu na našem webu. To však už není nic těžkého. Jednoduše vložíte na blog text. U videa na YouTube si zkopírujete kód pro vložení videa na web a tento kód vložíte na blog k textu. A u audia na SoundCloud to uděláte stejně, taky zkopírujete kód pro vložení přehrávače na web a vložíte k textu na blogu. Zároveň je fajn vždy odkazovat z popisku videa i audia právě na ten náš blogový příspěvek, aby lidé, kteří najdou třeba video přímo na YouTube, tak aby se mohli prokliknout na náš blog a tím pádem přijít na web.

A to je celé :) Možná na si říkáte, že je toho moc a zabere to moře času. Ale když si najdete správné aplikace a systém, tak všechno toto přeformátování zabere několik minut. Navíc já tento systém používám už delší dobu a naučil jsem ho i další, které o něm říkají:

„Myslím, že videa v kurzu Jak blogovat jsou zpracována skvěle. Pokaždé, když tvořím článek/video, beru si k ruce tvůj postup, abych na něco nezapomněl. V mém oboru (nemovitosti) je velká konkurence. Takže ve vyhledavacich nejsem zatim na předních pozicich, ale velkou příležitost vidím v kombinaci s YouTube videích, jak v kurzu ukazuješ, ty skoro nikdo v realitach nedělá. Za uplynuly měsíc třeba sleduji, že nejstarší mé video se uz šíří i trochu virálně, protože roste sledovanost bez další propagace. Takže to chce vydržet a nevzdat tuto strategii publikování. Díky za tvou práci a pomoc.“ David Přikryl

Celý tento systém publikování jsem nahrál na videa a vy tento postup můžete získat zde a zjednodušit si tak práci a vymýšlení s tím, že získáte ověřený postup jak blogovat.

Napište mi prosím do komentářů, jestli raději píšete nebo mluvíte, případně jestli máte nějaký svůj tip a postup pro blogování.

Audio verze:

Poslouchejte na Apple Podcasts

Jsem online tvůrce s úsměvem :) Pomáhám podnikatelům stát se v jejich oboru superhrdiny na internetu a to díky webu a online marketingu. Snažím se jim ukázat, jak žít a podnikat s úsměvem (nejen) díky internetu :) Jsem tvůrce WEBů s úsměvem a zároveň učím podnikatele, jak si udělat web a z webu svého obchodníka a být úspěšnými v internetovém světě. Jsem také součástí firmy Davida Kirše, který je jeden z TOP online marketerů v ČR.

CHCETE DALŠÍ TIPY Z MÉHO BLOGU?

Nechte mi zde svůj email a jakmile budu mít něco zajímavého, tak vám pošlu zprávu.

CHCI TY NEJLEPŠÍ INFORMACE
Komentáře
  1. Naďa napsal:

    Danieli, díky za srozumitelně podané informace. Pro mně je tohle nový neprobádaný svět, který teprve začínám objevovat. Ráda se budu na tvoje stránky vracet :-)

  2. Bestcustomessay napsal:

    Moc pěkný článek děkuji a doporučuji.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Osobní údaje zpracováváme podle těchto zásad.