Eshop, který prodává

Co umí eshop, který prodává

Doba boomu eshopů, kdy ho stačilo založit a peníze se začaly sypat je dávno pryč. A pokud jste si v poslední době s tímto přesvědčením udělali svůj eshop, asi vás rychle schladila studenná sprcha. Zkusme si tedy ukázat, jaké eshopy dnes prodávají.

V době, kdy se internet stal dostupnějším pro více uživatelů eshopy zažívaly boom. Nakupování přes internet bylo atraktivní, bylo to něco nového a mnoho produktů bylo na internetu levnějších než v kamenných prodejnách. Takže si stačilo pořídit eshop a spustit nějakou propagaci a objednávky se hrnuly. A přesně na tomto boomu vyrostly i dnešní giganti, jako je např. Alza.cz či spousta dalších.

Dnes už internetové nakupování funguje jinak

V dnešní době už to však eshopy nemají tak jednoduché. Zákazníci jsou náročnější. Už nejde jen o produkt, který prodávají, ale celkově o službu, kterou nákupem poskytují. Ani jen tak ledajaká propagace samotných produktů nefunguje, jedině, že byste do ni nasypali nesmyslně vysoké částky, které by však nepřinesly efektivní návratnost investice. Takže i propagaci je potřeba dělat jinak.

Zákazník je dnes obezřetný a zvažuje, vybírá si, přece neskočí na špek jen tak ledajakému eshopu.

Je to o ceně nebo v něčem jiném?

Někdo říká, že je to hlavně o ceně. Ano je tady skupina zákazníků, kteří jdou po ceně a projdou všechny srovnávače zboží jako je Heureka.cz nebo Zbozi.cz, aby našli nejnižší cenu produktu. Já taky často hledám na Heuréce, ale většinou si nevyberu tu nejlevněší nabídku u daného produktu. Vždy si raději stokorunu připlatím, ale zvolím obchod který nějakým způsobem znám a mám k němu důvěru.

Takže není to tolik o té ceně. I když se podíváte na zmiňovanou Alzu, tak ta určitě nepatří k těm nejlevnějším. Dnes jde hlavně o službu, kterou tím nákupem poskytnete a jakou důvěru už při samotném zobrazení eshopu u návštěvníka budujete.

Když vím přesně produkt, který chci, tak ano tam hraje roli cena, ale má své rozmezí, které je schopen zákazník akceptovat. Druhá věc ale je, když vím např. že si chci koupit sekačku na trávu a nikdy předtím jsem ji nekupoval. Mezi nabídkou všech možných výrobců, typů a jednotlivých řad jsem jako Alenka v říši divů. V tuto chvíli přichází na řadu právě ta „služba“ eshopu.

Na kterém eshopu najdu něco o tom, jak si vybrat tu správnou sekačku, abych s ní posekal trávník tak, že mi ho sousedi budou závidět? Shodou okolností jsem právě před měsícem sekačku kupoval a nikde v eshopech jsem se nic takového nedozvěděl, co by mi s výběrem pomohlo. Věděl jsem jak velkou plochu a jakou trávu potřebuji séct, ale o tom jak na danou specifikaci vybrat sekačku NIC. Myslím, že tady je velký prostor pro eshopy z různých oborů.

Někteří obchodníci se honí za co nejlepším technickým řešením pro eshop, ale je to hlavní? Souhlasím, že je důležité, aby eshop nevypadal jako exelová tabulka, ve které nebude mít chuť nikdo nakoupit, ale jestli na úvodní stránce uvidíte, jak je to dnes běžné, jen nadupaný seznam produktů v akci, tak to vám tržby určitě nezvedne. Ani netvrdím, že šablonovité řešení, kdy všechny eshopy vypadají jako přes kopírák je vhodné řešení. Je potřeba najít takový střed mezi vzhledem a funkčností.

Co tedy skutečně prodává

V eshopu tedy neprodává vzhled, funkčnost, parametry produktu ani cena. Víte proč jsou tak úspěšné velké obchodní centra? Není to právě proto, že by tam byly lepší ceny, ani že tam je hodně obchodů na jednom místě, ale je to proto, že umějí udělat zážitek, poskytnout tu službu navíc. Dnes se pořádají v obchodních centrech koncerty, výstavy, jsou tam fitness centra a díky tomu jsme tam schopni vydržet třeba i celý den. Umějí tedy udělat zážitek a vyvolat emoce, které jsou hlavním motivátorem k nákupu. A navíc když vypadáte jako ta Alenka v říši divů, tak k vám přiskočí šikovný prodavač a už vám porovnává a ukazuje produkty. No a na internetu je to stejné.

I v eshopu se dají vyvolat emoce a poradit s výběrem. Možná by stálo za to místo několika stovek položek vymazlit jen 50, které jsou fakt ty TOP. A k nim:

  • napsat jedinečný popisek (ne jak u většiny eshopů je naprosto ten stejný)
  • přidat svou osobní zkušenost
  • natočit k nim videa, které ukážou reálný produkt a co člověku do života přinese
  • prezentujte u produktů jejich užitek, čím nám obohatí život oproti klasickým výhodám a vlastnostem (samozřejmě parametry uveďte také, ale ne jako první)
  • přidejte rezenze a hodnocení od reálných zákazníků, kteří daný produkt už používají

Nezápomínejte zároveň, že prodej je o tvorbě důvěry a je potřeba i u samotného celkového eshopu na to myslet. Proto bysme při stavbě a správě eshopu měli myslet na:

  • nejdříve pomáháme, radíme a teprve pak prodáváme
  • je lepší než na úvodní stránku dát výpis produktů, tak tam dát průvodce, jak si daný typ produktů vybrat
  • mít na eshopu blog s různými recenzemi, porovnáními, testy a články s dalšími materiály z dané oblasti
  • když se zákazník potřebuje zeptat, tak by měl mít možnost rychlého kontaktu, ideální je tedy chat, ale pokud nejste pořád online, tak každopádně by vždy mělo jít vidět telefonní kontakt na každé stránce výrazně a dále email, zákazníkovi by se nemělo stát, že by kontakt musel hledat!
  • důležité informace o nákupu jednoduše a přehledně – nikdo si nechce studovat obchodní podmínky eshopu, aby se dozvěděl, jakým způsobem může zaplatit a kolik stojí poštovné (to mne vždy nejvíce naštve, když nemůžu najít kolik zaplatím za poštovné a proto musím proklikat celou objednávku, to fakt zkazí den!), takže buď to uveďte viditelně třeba ve sloupci vedle produktů nebo udělejte záložku „vše o nákupu“ a tam hlavně přehledně vypište ty základní věci, jako je poštovné a možnosti platby
  • důvěru také tvoří to, když ve vás návštěvníci eshopu uvidí reálné lidi, proto by neměly chybět fotografie zaměstnanců nebo pokud máte i kamennou prodejnu, tak fotografie prodejny a samozřejmě její otevírací doba, adresa, IČ atd.

Využijte naplno i hlavní přednost, kterou máte jako menší eshop oproti gigantům a tou je možnost osobního přístupu. Přestaňte se skrývat a vystupte, jako odborník ve svém oboru. Buďte tou osobností, která se zákazníky přes ten eshop komunikuje, pište články, natáčejte videa a pomáhá jim nakoupit.

Pokud nyní eshop nemáte a hledáte, kdo vám ho vytvoří a pomůže spustit, tak se obraťte na www.websusmevem.cz, kde vám rádi pomůžeme eshop vytvořit.

Budu rád, když mi napíšete své tipy pro úspěšný eshop do komentářů. Mějte se hezky a podnikejte s úsměvem :)

Audio verze:

Jsem online tvůrce s úsměvem :) Pomáhám podnikatelům stát se v jejich oboru superhrdiny na internetu a to díky webu a online marketingu. Snažím se jim ukázat, jak žít a podnikat s úsměvem (nejen) díky internetu :) Jsem tvůrce WEBů s úsměvem a zároveň učím podnikatele, jak si udělat web a z webu svého obchodníka a být úspěšnými v internetovém světě. Jsem také součástí firmy Davida Kirše, který je jeden z TOP online marketerů v ČR.

CHCETE DALŠÍ TIPY Z MÉHO BLOGU?

Nechte mi zde svůj email a jakmile budu mít něco zajímavého, tak vám pošlu zprávu.

CHCI TY NEJLEPŠÍ INFORMACE
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Osobní údaje zpracováváme podle těchto zásad.