Doba boomu eshopů, kdy ho stačilo založit a peníze se začaly sypat je dávno pryč. A pokud jste si v poslední době s tímto přesvědčením udělali svůj eshop, asi vás rychle schladila studenná sprcha. Zkusme si tedy ukázat, jaké eshopy dnes prodávají.
V době, kdy se internet stal dostupnějším pro více uživatelů eshopy zažívaly boom. Nakupování přes internet bylo atraktivní, bylo to něco nového a mnoho produktů bylo na internetu levnějších než v kamenných prodejnách. Takže si stačilo pořídit eshop a spustit nějakou propagaci a objednávky se hrnuly. A přesně na tomto boomu vyrostly i dnešní giganti, jako je např. Alza.cz či spousta dalších.
V dnešní době už to však eshopy nemají tak jednoduché. Zákazníci jsou náročnější. Už nejde jen o produkt, který prodávají, ale celkově o službu, kterou nákupem poskytují. Ani jen tak ledajaká propagace samotných produktů nefunguje, jedině, že byste do ni nasypali nesmyslně vysoké částky, které by však nepřinesly efektivní návratnost investice. Takže i propagaci je potřeba dělat jinak.
Zákazník je dnes obezřetný a zvažuje, vybírá si, přece neskočí na špek jen tak ledajakému eshopu.
Někdo říká, že je to hlavně o ceně. Ano je tady skupina zákazníků, kteří jdou po ceně a projdou všechny srovnávače zboží jako je Heureka.cz nebo Zbozi.cz, aby našli nejnižší cenu produktu. Já taky často hledám na Heuréce, ale většinou si nevyberu tu nejlevněší nabídku u daného produktu. Vždy si raději stokorunu připlatím, ale zvolím obchod který nějakým způsobem znám a mám k němu důvěru.
Takže není to tolik o té ceně. I když se podíváte na zmiňovanou Alzu, tak ta určitě nepatří k těm nejlevnějším. Dnes jde hlavně o službu, kterou tím nákupem poskytnete a jakou důvěru už při samotném zobrazení eshopu u návštěvníka budujete.
Když vím přesně produkt, který chci, tak ano tam hraje roli cena, ale má své rozmezí, které je schopen zákazník akceptovat. Druhá věc ale je, když vím např. že si chci koupit sekačku na trávu a nikdy předtím jsem ji nekupoval. Mezi nabídkou všech možných výrobců, typů a jednotlivých řad jsem jako Alenka v říši divů. V tuto chvíli přichází na řadu právě ta „služba“ eshopu.
Na kterém eshopu najdu něco o tom, jak si vybrat tu správnou sekačku, abych s ní posekal trávník tak, že mi ho sousedi budou závidět? Shodou okolností jsem právě před měsícem sekačku kupoval a nikde v eshopech jsem se nic takového nedozvěděl, co by mi s výběrem pomohlo. Věděl jsem jak velkou plochu a jakou trávu potřebuji séct, ale o tom jak na danou specifikaci vybrat sekačku NIC. Myslím, že tady je velký prostor pro eshopy z různých oborů.
Někteří obchodníci se honí za co nejlepším technickým řešením pro eshop, ale je to hlavní? Souhlasím, že je důležité, aby eshop nevypadal jako exelová tabulka, ve které nebude mít chuť nikdo nakoupit, ale jestli na úvodní stránce uvidíte, jak je to dnes běžné, jen nadupaný seznam produktů v akci, tak to vám tržby určitě nezvedne. Ani netvrdím, že šablonovité řešení, kdy všechny eshopy vypadají jako přes kopírák je vhodné řešení. Je potřeba najít takový střed mezi vzhledem a funkčností.
V eshopu tedy neprodává vzhled, funkčnost, parametry produktu ani cena. Víte proč jsou tak úspěšné velké obchodní centra? Není to právě proto, že by tam byly lepší ceny, ani že tam je hodně obchodů na jednom místě, ale je to proto, že umějí udělat zážitek, poskytnout tu službu navíc. Dnes se pořádají v obchodních centrech koncerty, výstavy, jsou tam fitness centra a díky tomu jsme tam schopni vydržet třeba i celý den. Umějí tedy udělat zážitek a vyvolat emoce, které jsou hlavním motivátorem k nákupu. A navíc když vypadáte jako ta Alenka v říši divů, tak k vám přiskočí šikovný prodavač a už vám porovnává a ukazuje produkty. No a na internetu je to stejné.
I v eshopu se dají vyvolat emoce a poradit s výběrem. Možná by stálo za to místo několika stovek položek vymazlit jen 50, které jsou fakt ty TOP. A k nim:
Nezápomínejte zároveň, že prodej je o tvorbě důvěry a je potřeba i u samotného celkového eshopu na to myslet. Proto bysme při stavbě a správě eshopu měli myslet na:
Využijte naplno i hlavní přednost, kterou máte jako menší eshop oproti gigantům a tou je možnost osobního přístupu. Přestaňte se skrývat a vystupte, jako odborník ve svém oboru. Buďte tou osobností, která se zákazníky přes ten eshop komunikuje, pište články, natáčejte videa a pomáhá jim nakoupit.
Pokud nyní eshop nemáte a hledáte, kdo vám ho vytvoří a pomůže spustit, tak se obraťte na www.websusmevem.cz, kde vám rádi pomůžeme eshop vytvořit.
Budu rád, když mi napíšete své tipy pro úspěšný eshop do komentářů. Mějte se hezky a podnikejte s úsměvem :)
Audio verze:
CHCETE DALŠÍ TIPY Z MÉHO BLOGU?
Nechte mi zde svůj email a jakmile budu mít něco zajímavého, tak vám pošlu zprávu.