Možná právě teď uvažujete o tom, že byste si založili blog a začali blogovat. Už jste zjistili všechny ty výhody, co vám firemní blog přinese nebo jak můžete začít vydělávat přes blog. Jenže…
… pořád se k tomu nemůžete dokopat?
… máte pochybnosti, jestli to zvládnete?
… obáváte se reakcí?
Nebo máte další pochybnosti? Pojďme se podívat ně těch 5 nejčastějších pochybností, které trápí většinu než začnou s blogováním.
Vůbec se tvrzení, že někdo neumí psát nedivím. Škola nás bohužel prakticky nepřipravila na to, že bychom uměli psát. Pokud jste měli ve škole čtverky ze slohu, tak jako já, tak nějakou pochybnost o svém psaní nejspíše máte.
Já jsem ani tak nebojoval s tím, že neumím psát, ale spíše s tím, že v tom co napíšu, tak mám milión chyb. Dodnes mám s tímto problém, není jich tam sice milión, ale je jich tam dost a sem tam mě prostě na to někdo upozorní v komentářích nebo mi napíše email. No a já to opravím, zase tak moc se neděje. A když by mi to hodně vadilo, tak bych dal text někomu na korekturu.
Já se však především soustředím na obsah a srozumitelnost toho sdělení než na gramatiku. Pro mne a hlavně pro čtenáře je daleko důležitější ten obsah, který publikuji než čárka ve větě. Samozřejmě se snažím nedělat gramatické chyby.
Zapomeňte na ty nesmyslné požadavky, co po nás chtěli ve školách, jaké má psaní pravidla, co vše vaše seminární/slohová práce musí obsahovat. Prostě začněte přirozeně psát.
Dejte si pozor na používání odborných výrazů, většinou nepíšete blog pro vaši konkurenci, která výrazům z vašeho oboru rozumí, ale píšete pro potenciální zákazníky, kteří se s vašim oborem setkávají třeba úplně poprvé, proto buďte velmi srozumitelní.
V žádném případě nekopírujte texty, velký Google vás vidí a během chvilky odhalí každou zkopírovanou větu. Tedy nekopírujte, jen se můžete inspirovat.
Váš první příspěvek na blogu jistě nebude dokonalý, ale ten pátý už bude lepší :) Je to tedy jako s každou jinou činností, opakováním a trénováním budete čím dál lepší. Na blogu tedy nejde o to psát jako autor několika bestselerů, ale přirozeně psát užitečný obsah srozumitelný pro vaše potenciální zákazníky. A to si myslím, že zvládnete.
Navíc psaní blogu je v podstatě jako psaní emailu celému světu. I stejný tón byste při psaní blogu měli zvolit, jako kdybyste psali s úsměvem email přátelům. Dokonce některé blogovací systémy umožňují to, že můžete napsat email a poslat ho na tajnou emailovou adresu do svého blogu a ten email se zobrazí na blogu jako nový příspěvek. Takže pokud umíte napsat email, tak zvládnete i blog.
No a hned se tady naskýtá otázka: “Co když mne nebaví psát?” V tom případě mám pro vás skvělou zprávu. Vůbec není potřeba psát. Existují i jiné formáty pro blog, než je text. Například můžete svůj blogový příspěvek namluvit. Vezmete si svůj mobilní telefon, zapnete na něm aplikaci diktafon a vše namluvíte. No a pak si najdete někoho, kdo vám to podle té audio nahrávky přepíše do té textové podoby, aby se to dalo publikovat na blogu i jako text.
Často slýchávám: “Já podnikám v … a v tomto oboru nejde mít blog, není o čem blogovat.” Nemyslím si, že je to pravdivé tvrzení, já jsem zatím nenašel obor, ve kterém by nebyly témata, které by zajímaly potenciální zákazníky a tedy by se o nich nedalo publikovat obsah.
Osobně používám tři způsoby, jak čerpám inspiraci o čem blogovat. Jako první poslouchám své zákazníky na co se nejčastěji ptají nebo co jim dělá v mém oboru nejvíce starosti, problémy, co řeší a na základě toho tvořím obsah na blog.
Zadruhé odebírám newslettery od lidí z mého oboru nebo zajimavých lidí a firem okolo těch mých témat. Pokud mne něco zaujme, tak si to zapisuji do mobilu a pak vytvořím blogový příspěvek na stejné nebo podobné téma, ale s mým pohledem na danou věc či mým postupem. Nic nekopíruji, jen se inspiruji.
Třetí možností je, že si vytvářím přímo redakční plán a rozepisuji si témata v mé oblasti. Toto je nejlepší způsob, při kterém vždy objevím spoustu nových témat. Jak si takový redakční plán udělat a objevit nové témata pro sebe zjistíte v tomto sešitě.
Čas je velmi častou a důležitou pochybností před tím, než začneme blogovat. Pokud totiž na blogování nebudeme mít čas, tak je otázkou, jestli si vůbec zakládat blog. Blogování totiž chce hlavně časovou investici než finanční.
Ono to chce mít efektivní postup a systém blogování, to ušetří mnoho desítek hodin (já jsem svůj ověřený postup natočil na video a můžete jej získat zde).
No a taky je potřeba se podívat, jaké všechny dnes máte marketingové aktivity a kolik do nich investujete času a peněz. Podle mnoha zdrojů a sám to můžu potvrdit, investice do blogování je z dlouhodobého hlediska tou nejlepší marketingovou investicí. Navíc když publikujeme na blogu, tak pak z toho obsahu můžeme vybrat určité věty a sdílet je jako krátké příspěvky na sociálních sítích a nemusíme si lámat hlavu s tím, “co tam zase na ten Facebook mám dát”. Usnadní nám to tedy další marketing. Zvažte tedy, do jakých marketingových aktivit investujte svůj čas nyní a jestli by nebylo lepší něco omezit a začít s blogem. Já myslím, že se to vyplatí.
Je to tak u každého našeho “poprvé” :) Prostě máme obavu, jaké na to budou reakce z té druhé strany. No jo no, to je prostě život. Takže ať píšete svůj první blogový příspěvek nebo natáčíte první video, tak v tom online světě, oproti tomu reálnému, máte vždy tu možnost později ten blogový příspěvek nebo to video kdykoliv smazat. Když dostanete špatný komentář, tak jej taky můžete kdykoliv smazat. A těch informací se na nás na internetu valí tolik, že během malinké chvilky je vše v zapomnění. Není se tedy čeho bát.
Doufám, že se mi podařilo alespoň trochu odstranit vaše pochybnosti ohledně blogování a pustíte se do svého prvního blogového příspěvku. Pokud máte ještě další pochybnosti či otázky, tak mi napište do komentářů nebo se připojte do této Facebookové skupiny a napište tam.
Další tipy k blogování taky najdete na stránce www.jakblogovat.cz/tipy
CHCETE DALŠÍ TIPY Z MÉHO BLOGU?
Nechte mi zde svůj email a jakmile budu mít něco zajímavého, tak vám pošlu zprávu.
Pravidla českého pravopisu se NESMĚJÍ ignorovat! Pak to dopadá jako tento článek. Autore, měl byste svůj postoj přehodnodit. Chyb bych tady našla víc. Nejvíce bije do očí ,,když by“.
Já se v článku přiznávám, že ty chyby tam jsou :) A neříkám, že by se měly ignorovat, ale že primární je obsah sdělení, ten je pro mne nejdůležitější. Pravopisné chyby se dají opravit :)